فرارو رهایی از انحصار صنعت خودرو با نابودی بخش خصوصی ۱۰۰ هزار شغل خودروسازان خصوصی در خطر نابودی
انتشار: خرداد 19، 1400
بروزرسانی: 23 آبان 1404

فرارو رهایی از انحصار صنعت خودرو با نابودی بخش خصوصی ۱۰۰ هزار شغل خودروسازان خصوصی در خطر نابودی

فرارو رهایی از انحصار صنعت خودرو با نابودی بخش خصوصی ۱۰۰ هزار شغل خودروسازان خصوصی در خطر نابودی

در این دهه تولید و واردات خودرو نسبت به دوره های قبل به چندین برابر خود رسید. شرکت های خارجی یکی پس از دیگری مشتاق به همکاری با ایران شدند و در نهایت قراردادهای جوینت ونچر یکی پس از دیگری صنعت خودرو را رونق بخشید. با تشدید شرایط جنگی در ایران و تخصیص منابع موجود به جنگ، پیکان بدترین شرایط را تجربه کرد. در همین سال هم یکی از پرطرفدارترین خودروهای ساخته شده در ایران یعنی پژو ۴۰۵ متولد شد. علاوه بر این دو در همان زمان رنو ۵، پاترول چهاردر و پاژن هم از وضعیت مناسبی برخوردار بودند.

  • در ماده واحده این قانون در قالب مواد 11 و 12 و 13 اصلاحاتی در قانون ساماندهی صنعت خودرو اعمال می شود و در عمل شرایطی که مانع تسهیل\xa0واردات خودرو\xa0به کشور می شد را کنار می زدند.
  • اگرچه در صورت قطعی شدن بازگشت آمریکا به برجام، همه صنایع تحت تاثیر قرار می گیرند، اما قطعا صنعت خودرو در راس آن ها خواهد بود.
  • اما این رشد تیراژ تولید برخلاف صحبت وزیر صنعت، عاملی برای کاهش قیمت کارخانه ای خودروها نبود.

این دستیار صوتی در قالب یک اپلیکیشن موبایل عرضه می شد و راننده می توانست آن را به سیستم عامل اپل کارپلی یا گوگل اندروید اتو متصل کند. اما آمازون نمی خواست با واسطه گری رقبای خود (یعنی اپل و گوگل) به خودرو متصل شود. غول تجارت الکترونیک دنیا نیز علاقه زیادی به خودروهای بهره مند از فناوری های روز نشان می دهد، زیرا نه تنها می تواند از آنها برای تحویل بهتر، سریع تر و کم هزینه تر سفارش های مشتریان بهره گیری کند، بلکه حتی به بازارهای جدیدی نیز دست یابد.

ماده 1 طرح ساماندهی: تعیین تعرفه واردات

ایران دارای پایگاه قوی تولید فولاد است که امکان عرضه ثابت فولاد با کیفیت بالا را برای بخش خودرو فراهم می کند. شرکت های خودروسازی خیلی متمرکز بر محصولاتشون هستن و کمتر کاری به اکوسیستم مورد نیاز برای این خودروها دارن. در ۲۰ سال گذشته به لطف جهانی سازی شاهد ارتباطات گسترده اقتصادها از جمله صنعت خودرو با یکدیگر بوده ایم. این رویه منجر به توافق نامه های تجاری و افزایش مهاجرت شده و یکپارچگی بیشتری بین اقتصادهای جهانی وجود داشته است.

بورس در ۲ سال ۸۰ میلیارد دلار از دست داد

براساس بررسی های سازمان بین المللی وسایل نقلیه موتوری، در سال ۲۰۲۰ تولید صنعت خودروسازی در جهان با کاهش 18.25 درصدی رو به رو شده است. هنگام شیوع ویروس کرونا، با وجود کاهش تولید و تعطیلی برخی صنایع وابسته به خودروسازی در آسیا، ۱۷ میلیون و ۷۶۲ هزار خودرو تولید شد. هرچند در سالهای اخیر هر دو شرکت بزرگ خودروسازی سعی در تنوع بخشی به سبد محصولات خود با خودورهای جدید طراحی شده در داخلی داشته اند و در حال حاضر نیز برخی از این خودروها در حال تولید می باشند لیکن همچنان تیراژهای بیشتر به خودروهای قدیمی اختصاص دارد. اینکه چرا صنعت خودرو ضعف در طراحی و خلق محصول جدید دارد موضوعی است که در ادامه به ریشه های آن اشاره می گردد. همان طور که در جدول ۱ مشاهده می شود، قیمت مصوب خودروهای داخلی رشد به نسبت کمتری در مقایسه با سایر کالاهای صنعتی تولید داخل داشته است. یکی از موضوعاتی که در روزهای گذشته در حوزه خودرو مطرح شده، بحث ممنوعیت واردات خودروهای فرانسوی بوده است.

هر وقت شرایط کلان اقتصادی و سیاسی کشور، ملتهب شود، چنین مشکلاتی هم در بازار خودرو رخ می دهد. با توجه به حرکت خودروها به سمت متصل شدن، اپلیکیشن های خودروها اهمیت بیشتری پیدا کرده است. اول، اپلیکیشنی که برای خودرو است و سازنده آن را ایجاد می کند و با استفاده از آن می توانید ارتباط بهتری را با سازنده و خودروی خود برقرار کنید مثلا واقعیت افزوده که در تشخیص فیچرهای مختلف خودرو می تواند کمک کننده باشد. دوم، از آنجایی که خودرو به یک پلتفرم تبدیل می شود، می توان برای این پلتفرم اپلیکیشن های مورد نیاز را دانلود کرد. این کار باعث تقویت اپ استورها می شود و در آینده استورهایی را خواهیم داشت که به طور تخصصی در زمینه اپلیکیشن های خودروها کار می کنند.