قیمت خودرو 1 مرداد 1402؛ کدام خودرو 100 میلیون ارزان شد؟
انتشار: شهریور 07، 1400
بروزرسانی: 23 آبان 1404

قیمت خودرو 1 مرداد 1402؛ کدام خودرو 100 میلیون ارزان شد؟

قیمت خودرو 1 مرداد 1402؛ کدام خودرو 100 میلیون ارزان شد؟

دور نیست زمانی که پروژه تولید انبوه خودروهای ارزان قیمت در دستور کار خودروسازان ایرانی قرار داشت. گفته می شد زمان خروج پراید از خط تولید فرا رسیده است اما با گذشت بیش از یک دهه نه خودروی ارزان قیمت تولید شد و نه پراید با خط تولید خداحافظی کرد. حالا ارزان قیمت ترین خودروی ایرانی برای تحویل کارخانه در کانال سی میلیون تومان و در بازار در کانال 50 میلیون تومان قرار دارد.

  • قیمت ساینا S دنده ای مدل ۱۴۰۲ حوالی ۳۴۵ میلیون تومان خریدوفروش می شود که نسبت به هفته گذشته ۵ میلیون گران شده است.
  • وی با اشاره به گردش 12\xa0هزار میلیارد تومانی این صنعت، افزود که با وجود خصوصی بودن آن، بیش ترین اشتغال زایی در سال های اخیر را به همراه داشته است.
  • دیگر خودروهای ارزان دنیا، رنو کویید نسخه هند و تاتا تیاگو است که به ترتیب ۵.۶ و ۶.۷ هزار دلار قیمت دارد.
  • این خودرو که در حال حاضر و از سال 2018 در نسل دوم خود بسر می برد، اولین بار در سال 2011 میلادی راهی بازارهای جهانی شد.

اما با توجه به نتیجه ای که در گذشته از\u202f قیمت گذاری شورای رقابت دیده شده و از سوی دیگر با توجه به تجربه خوبی که از عرضه خودرو در\u202fبورس\u202fکالا وجود داشته، پیشنهاد وزارت صمت به طور مشخص ادامه روند عرضه ها در\u202fبورس\u202fکالاست. به دنبال این اظهارات، امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، گفت که این وزارتخانه بر اساس مصوبه سران سه قوه در سال گذشته، مسئولیت قیمت گذاری خودرو را بر عهده گرفت و امر قیمت گذاری از شورای رقابت به وزارت صمت محول شد. اکنون زمان یک ساله این مصوبه سران سه قوه به پایان رسیده و دوباره به شورای رقابت برگشته است. بنابراین در حال حاضر باید وزارت صمت در تعامل با شورای رقابت به یک چارچوب مشترک و مشخص برای قیمت گذاری خودرو دست پیدا کنند. 4- اخذ مبلغ خرید خودرو از متقاضیان جهت عقد قرارداد باید متناسب با نوع قرارداد تنظیمی (پیش فروش، فروش فوری و فروش فوق العاده سه ماه) صورت گیرد. (فروش فوق العاده حداکثر سه ماه و در پیش فروش حداکثر یک ماه)، لذا دریافت و تکمیل وجه خودرو بر خلاف مفاد آیین نامه خارج از ضوابط و تخلف بوده و باید اصلاح گردد.

قیمت ماشین های لوکس در ایران

وقتی حتی ماشین های کره ای و ژاپنی هم با قیمت های 15 تا 20 میلیاردی در بازار ایران عرضه می شوند، این دسته بندی می تواند کاملا منطقی باشد. هر جا صحبت از ماشین های لوکس  ارزان قیمت کردیم منظور ما ماشین هایی با قیمت حدود 2.5 میلیارد بوده و هر جا صحبت از میان رده و بالا رده نمودیم، منظور ما قیمت های بالای 2.5 میلیارد بوده است. در حال حاضر امکان خرید این خودروها با قیمت های 500 میلیون تا 2.5 میلیارد در بازار ایران وجود دارد. البته قیمت پایین تر معمولا برای نمونه های قدیمی تر است که کارکرد زیادی هم داشته اند و عملا یک ماشین دست دوم به تمام معنی محسوب می شوند. در این لیست یاریس، کمری، پریوس و کرولا را می توان از نظر محبوبیت در رده های بالاتری قرار داد. دیگر خودروی ارزان قیمت در بازار خودرو هـای خارجی اختلاف اندکی با خودروی شورلت داشته و از یک برند بسیار معتبر خودروسازی اسـت.

نظرات کاربران

خوشبختانه در روزهای اخیر و با انتخاب بایدن به عنوان ریاست جمهوری آمریکا، قیمت خودرو در بازار ایران روند نزولی پیدا کرده است که ما امیدواریم این روند نزولی ادامه یافته تا قیمت خودروهای داخلی و خارجی در بازه توان مالی مردم قرار بگیرد. گرچه اگر منصفانه نگاه کنیم همه این محصولات هم بد نبودند، اما بخشی از این محصولات فقط قیمت ارزانی داشتند و در عوض در خدمات پس از فروش از خجالت مشتریان ایرانی درآمدند. با توجه به اینکه خودرو در ایران کالای سرمایه ای به شمار می رود قیمت آن نیز تابع موضوعات اقتصاد کلان نظیر قیمت دلار است، بنابراین اگر قیمت دلار بالا رود به احتمال بسیار زیاد قیمت خودرو در بازار نیز تغییر خواهد کرد. در غیر این صورت بازار خودرو احتمالاً تا پایان پاییز به رویه فعلی خود ادامه خواهد داد.

ارزان ترین خودروهای خارجی که می توان خرید

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت سهام تودلی خودروسازان دست دولت نیست و در اختیار شرکت قرار دارد و شرکت باید تا پایان سال این سهام تودلی را واگذار کند. آقای قالیباف گفت در مجموع تمرکز وزارت صمت بر افزایش عرضه خودروهاست و بنا بر این است که تا پایان سال جاری تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه و بیشتر تولید صورت گیرد. وی افزود در مقطع زمانی سال 92 تا 96 هیچ مشکلی در بازار خودرو نبود و مردم می توانستند خودرو مورد نظر خود را خریداری کنند. وضعیت خودروسازان داخلی نیز خیلی خوب بود، اما اکنون همه خودروسازان زیان انباشته دارند، به جایی رسیدیم که هم مردم ناراضی هستند و هم خودروسازان. انتظار می رود دولت برای شکستن انحصار در بازار خودرو و کاهش قیمت ها در این تعرفه ها تجدید نظر کند. روند کاهشی قیمت خودرو در بازار که از قضا پس از برکناری فاطمی امین از وزارت صمت بوده، توجهات کارشناسی فراوانی در این حوزه را به خود جلب کرده است.