کاکایی: با عوام فریبی مشکلات صنعت خودرو حل نمی شود
انتشار: دی 06، 1400
بروزرسانی: 23 آبان 1404

کاکایی: با عوام فریبی مشکلات صنعت خودرو حل نمی شود

کاکایی: با عوام فریبی مشکلات صنعت خودرو حل نمی شود

روز جمعه ۹ اسفندماه محمود خیامی بنیانگذار گروه صنعتی ایران خودرو در سن ۹۰ سالگی درگذشت. زنده یاد خیامی در دهه ۴۰ شمسی با راه اندازی خطوط تولیدی ایران خودرو، صنعت خودرو را وارد ایران کرد. شرکت های خودروسازی ایران نیز به همان نسبت رونق گرفت، رقابت میان خودروسازان ایرانی و خارجی شکل گرفت و در نهایت روزگاه به مذاق صنعت خودرو خوش آمد. صنایع خودروسازی شامل همه بخش های طراحی، توسعه، تولید و فروش لوازم نقلیه موتوری است. از این مقدار• شرکت مدیران خودرو با دستور کار قرار دادن تولید محصولات برند چینی چری، جمعا با تولید 30 هزار و 982 دستگاه خودرو در صدر جدول قرار دارد.

  • در حالت عادی قطعه ساز بر اساس خواسته خودروساز نسبت به تولید قطعه اقدام می کند و با تولید خودروهای جدید، خواسته خودروسازان از قطعه سازان نیز بیشتر می شود.
  • این چالش ها مربوط به حوزه های «مدیریت»، «ساختار زنجیره تامین»، «مباحث فنی و کیفی»، «مباحث اقتصادی» است.
  • البته در همین زمان، چینی ها فرصت را مغتنم شمردند و راه صدساله امریکایی ها و اروپایی ها برای ورود به بازار ایران را یک شبه طی کردند.
  • بر این اساس قرار شد تولید پراید به طور کامل از ابتدای مرداد 99 متوقف شود و در عین حال تولید پژو 405\xa0 جی ال ایکس نیز از ابتدای خرداد 99 متوقف خواهد شد.

از اواسط سال ۱۳۸۵ تا دهه ۹۰ ایران به سختی می توانست با دیگر کشورها مراودات تجاری داشته باشد. می توان ادعا کرد که نیمه دوم دهه ۸۰، سال های سختی برای صنعت خودرو ایران بود. با بررسی مسیر صنعت خودرو متوجه می شویم که تلاش ها برای هر دو موضوع «واردات خودرو خارجی» و «تولید خودرو ملی» به موازات هم ادامه داشتند و تقریبا در یک زمان به ثمر رسیدند.

لیدری بورس دوباره به خودرو می رسد؟

در شرایطی که مزیت هایی نسبی ما در صنعت خودرو هنوز به درستی و شفافیت تعریف نشده است. در سالهای اخیر، فن آوری تولید خودرو در جهت ساخت موتورهای پاکیزه تر و با اتساع کمتر گازهای آلاینده بوده است. خودروسازان امیدوارند که از فن آوری باتریهای سلولی برای بیشتر محصولاتشان استفاده نمایند. استفاده از فناوری های جدید برای توسعه پایدار و تولید پاک در کانون مطالعات این صنعت قرار دارد. در سال ۷۳ حدود ۱۵۰۰ دستگاه پراید و ۲۴ هزار دستگاه پیکان ایران به بازار عرضه شد. سال بعد با استقبال بالایی که از خودروی کره ای پراید شد در سال ۷۵ و همزمان با حضور یک خودروساز کره ای دیگر در ایران یعنی دوو حدود ۲۳ هزار دستگاه پراید در ایران تولید شد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ مهر ۱۴۰۲ + جد…

در سال ۷۳ که خودروی پراید در ایران با تیراژ حدود ۱۵۰۰ دستگاه تولید شد حدود ۲۴ هزار دستگاه پیکان ایران به بازار عرضه شد. سال بعد به واسطه استقبال بالایی که از خودروی کره ای پراید شد در سال ۷۵ و همزمان با حضور یک خودروساز کره ای دیگر در ایران یعنی دوو حدود ۲۳ هزار دستگاه پراید در ایران تولید شد در همان زمان پیکان همچنان با تولید ۷۷ هزار دستگاه در سال به رکورد پیش از انقلاب خود نزدیک می شد. بالاخره این رکورد پس از ۲۲ سال و با رسیدن به تیراژ ۱۱۰ هزار دستگاه پیکان در سال ۷۹ شکسته شد. در همین زمان مسئولان وزارت صنایع درصدد بودند تا خودرویی هم قیمت پیکان تولید کنند.

رئیسی: سند کاهش فقر تهیه و تدوین شود

در حال حاضر بزرگترین و معتبرترین خودروساز کره شمالی “پیونگوا موتورز” است، این شرکت خودرو سازی در سال های اخیر با کیفیت ترین خودروها را در کره شمالی تولید کرده است. معمولا هر کشوری با این شرکت خودرو سازی آن  شناخته می شود به طور مثال آمریکا با فورد و ژاپن با تویوتا معروف شده است، صنعت خودرو سازی پیونگ وا نیز معرف کشور کره شمالی است. اتحاد جماهیر شوروی در قرن بیستم  فعالیت ماشین سازی را در این کشور آغاز نمود و در آن دوره شروع به ساخت کارخانه در کره شمالی و ارائه قطعات کرد. خودروهایی مثل gaz-69 ، gaz-51 و gaz-m20 که در دوره خود در روسیه معروف بوده اند. همچنین خودروسازان در صورت توقف تولید خودرویی که طی مدت معین تیراژ مشخصی از آن خودرو را شماره گذاری نمایند، طی سال های ابتدایی تولید و شماره گذاری یک خودروی جایگزین جدید، از تخفیف جذاب در تعرفه واردات قطعات منفصله برخوردار می شوند. در مجموع، اگر شرایط نُرمال باشد و اتفاق خاصی رخ ندهد، ما سالیانه به حدود یک و نیم میلیون دستگاه خودرو نیاز داریم.